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História da Historiografia, Volume: 16, Número: 41, Publicado: 2023
  • La Ecología Política como comunidad de salvación: historizar la vida a través de una Biodicea Artículo Original

    Rojas, Agustín

    Resumo em Espanhol:

    Resumen En este trabajo, se intenta dar cuenta de la frondosa metafórica cultivada por la Ecología Política en torno a la crisis global que atraviesa a todas las dimensiones de la trama de la vida. Los conceptos de vida y medio ambiente, al ser historizados, revelan las estructuras por las cuales el ser humano se ha vinculado con el mundo. A partir de una historia intelectual, específicamente vinculada a la metaforología del filósofo alemán Hans Blumenberg, se examinará pues el trasfondo alegórico que subyace detrás de las ontologías ecologistas más radicales. En efecto, estas coinciden con un intento de metarrelato o Biodicea basado en la escenificación de un despliegue temporal escatológico signado por la catástrofe ambiental como destino irremediable y, al mismo tiempo, una “ecoutopía” en caso de reconfigurarse el ser-en-el-mundo. La Salvación se deposita, entonces, en la comunidad redimida del phatos capitalista funcionando retóricamente tanto como advertencia y esperanza respecto del porvenir.

    Resumo em Inglês:

    Abstract In this work, we try to account for the lush metaphors cultivated by Political Ecology around the global crisis that crosses all dimensions of the fabric of life. The concepts of life and environment, when historicized, reveal the structures by which the human being has been linked to the world. Starting from an intellectual history, specifically linked to the metaphorology of the German philosopher Hans Blumenberg, the allegorical background underlying the most radical ecological ontologies will be examined. In effect, these coincide with an attempt at a metanarrative or Biodicea based on the staging of an eschatological temporal display marked by environmental catastrophe as an irremediable destiny and, at the same time, an “ecotopia” in the event of being-in-the-being reconfigured. world. Salvation is deposited, then, in the redeemed community of the capitalist pathos, functioning rhetorically as both warning and hope regarding the future.
  • O Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro e a historiografia oitocentista da imprensa Artigo Original

    Daros, Otávio

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo remete aos primórdios dos estudos de jornalismo no Brasil, na medida em que propõe sistematização e exame crítico-reflexivo dos trabalhos pioneiros sobre o tema da imprensa periódica e seus jornalistas, produzidos no âmbito do Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro (IHGB) e seus congêneres. Considera-se o conjunto de relatos publicados entre meados dos séculos XIX e XX, a contar por aquele que seria o primeiro registro dedicado ao assunto, saído na revista da instituição em 1846. O objetivo é analisar tanto as tendências de investigação quanto de conceituação do fenômeno em pauta, pela geração que antecede os historiadores universitários. A conclusão a que se chega é de que, apesar do caráter descritivo e da abordagem de inventariação, tal produção converge na construção de uma narrativa particular em relação ao desenvolvimento da imprensa brasileira e seu papel junto à nação, como elemento civilizador e meio de instrução pública.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article refers to the beginnings of journalism studies in Brazil, insofar as it proposes systematization and critical-reflective examination of pioneering works on the subject of the periodical press and its journalists, produced within the scope of the Brazilian Historical and Geographical Institute (IHGB) and its counterparts. It is considered the set of accounts published between the mid-19th and 20th centuries, from what would be the first essay dedicated to the subject, published in the institution’s journal in 1846. The objective is to analyze both the trends of investigation and conceptualization of the phenomenon in question, by the generation that precedes university historians. The conclusion reached is that, despite the descriptive character and the inventorying approach, such production converges in the construction of a particular narrative in relation to the development of the Brazilian press and its role in the nation, as a civilizing element and means of public instruction.
  • Historical versus Practical Pasts? Enrique de Malacca in Malaysia’s Historical Imagination Original Article

    Curaming, Rommel A.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The commemoration of the 500th year anniversary of Magellan-El Cano expedition in 2019-2022 reinvigorated the discussion about Enrique de Malacca in Southeast Asia. As Magellan’s slave of Malay origin, Enrique’s importance rests on the claim that he may be the first circumnavigator of the world. Using how historical and literary accounts, as well as public memories of Enrique, are appropriated in Malaysia, this paper aims to illuminate the efficacy of the distinction between the concepts of historical and practical pasts. It argues that despite the existence of overlapping concepts such as popular vs. academic history, the historical vs. practical past differentiation is more analytically efficacious because of the ontological and epistemological parity it grants to both categories, eschewing the a priori assumption of the superiority of one over another that is widely upheld. The notion of practical past and how it applies in different local and national settings needs to be further examined.
  • Análise do mito da democracia racial a partir de Frantz Fanon e Sueli Carneiro Artigo Original

    Carneiro, Rafael Vieira Menezes

    Resumo em Português:

    Resumo Neste trabalho buscamos compreender alguns elementos que fundamentam o racismo expresso no mito da democracia racial e intencionamos explicar a exclusão do negro no Brasil. Assim, inicialmente, analisaremos, de forma breve, os autores brasileiros Raimundo Nina Rodrigues, Arthur Ramos e Gilberto Freyre, buscando evidenciar a construção da ideia de democracia racial. Por conseguinte, apresentaremos o pensamento de Frantz Fanon acerca da objetificação da pessoa negra, com o intuito de mostrar que os procedimentos existentes na ideia de democracia racial possuem um viés inferiorizante do negro, que culmina na negação desse sujeito. Por fim, recorreremos ao pensamento de Sueli Carneiro, precisamente no que se refere ao conceito de dispositivo de racialidade/biopoder, como meio de aprofundar a análise empreendida por Fanon. Como resultados desta pesquisa percebemos que Carneiro, ao engendrar tal conceito, apresenta um novo aparato conceitual que evidencia como as relações de poder operam para a negação do sujeito negro.

    Resumo em Inglês:

    Abstract In this work, we seek to understand some elements that underlie the racism expressed in the myth of racial democracy and we intend to explain the exclusion of black people in Brazil. Thus, initially, we will briefly analyze the Brazilian authors Raimundo Nina Rodrigues, Arthur Ramos and Gilberto Freyre, seeking to understand the construction of the idea of racial democracy. Therefore, we will present Franz Fanon’s thinking about the objectification of the black people, in order to show that the existing procedures in the idea of racial democracy have an inferiorizing bias of the black, which culminates in the denial of this subject. Finally, we will turn to the thought of Sueli Carneiro, precisely with regard to the concept of raciality/biopower device, as a means of deepening the analysis undertaken by Fanon. As a result of this research, we noticed that Carneiro, when engendering such a concept, presents a new conceptual apparatus that shows how power relations operate to negate the black subject.
  • A autópsia como recurso à escrita da história: o valor da visualidade na historiografia brasileira durante o século XIX Artigo Original

    Cardoso, Eduardo Wright

    Resumo em Português:

    Resumo: Recurso fundamental para a escrita da história antiga, a autópsia, concebida como o ato de ver por si mesmo, segundo François Hartog, não deixou de participar do desenvolvimento do conhecimento histórico na modernidade. É certo, todavia, que os pressupostos que nortearam o procedimento passaram por profundas modificações. O objetivo deste artigo é investigar o estatuto da autópsia como um recurso epistemológico para a historiografia brasileira durante o século XIX. Com esse intuito, considera-se como parte do corpo documental tanto trabalhos voltados para a elaboração da crítica erudita, quanto textos prescritivos acerca do fazer historiográfico no período. A fim de mapear seus diversos usos, a autópsia moderna é contrastada com sua versão antiga e é abordada a partir da noção de distância histórica. Esses encaminhamentos permitem apreender a autópsia como um expediente múltiplo, concebido não apenas como um modo de legitimar relatos e práticas, mas também como uma forma de mediação entre o historiador, as temporalidades, o território e as fontes mobilizadas na reconstrução do passado.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: It’s well known that autopsy, conceived as the act of seeing for oneself, according to François Hartog, was a fundamental device of classical historiography. But it has not ceased to participate in the development of historical knowledge in modern times. It is certain, however, that the assumptions that guided this procedure have undergone profound changes. The aim of this paper is to investigate the status of autopsy as an epistemological resource for writing history in nineteenth-century Brazil. To this end, we will investigate a variety of texts, including both works of scholarly criticism and prescriptive texts on writing history published in the period. In this paper, the modern autopsy is compared with its ancient version and examined through the notion of historical distance. This approach allows us to indicate the multiple uses of autopsy in the modern period: in addition to legitimizing historiographical works, autopsy can be understood as a form of mediation between the historian, the temporalities, the territory portrayed, and the historical sources used in the reconstruction of the past.
  • A história é feita de histórias: a irrupção do novo segundo Alexandre Koyré Artigo Original

    Machado, Hallhane

    Resumo em Português:

    Resumo A partir de uma análise ampliada da obra historiográfica de Alexandre Koyré, este artigo propõe analisar o fundamento da descontinuidade temporal que a marca. Aqui, uma análise estendida de sua obra implica ir além de seus trabalhos sobre história das ciências, atentando-se àqueles sobre a história do pensamento místico e filosófico. Neles, percebemos claramente a admissão de uma concepção de liberdade como capacidade humana de construir e modificar sua própria natureza. A tese defendida neste artigo é a de que tal concepção é o fundamento da história marcadamente “descontinuísta” de Koyré, sua história das revoluções científicas, cujos personagens se autoformam, constroem as próprias bases de sua razão, a partir de seu complexo contexto histórico. Em certo sentido, este trabalho precisa o que Roger Chartier dizia ser a “maneira de Koyré” pensar os “processos de transformação” em história.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Based on an expanded analysis of Alexandre Koyré’s historiographical work, this article proposes to analyze the basis of the temporal discontinuity that marks it. Here, an extended analysis of his work implies going beyond his works on the history of sciences, paying attention to those on the history of mystical and philosophical thought. In them, we clearly see the admission of a conception of freedom as the human capacity to construct and modify its own nature. The thesis defended in this article is that such a conception is the foundation of Koyré’s markedly “discontinuist” history, his history of scientific revolutions, whose characters self-form, construct the very bases of their reason, based on their complex historical context. In a sense, this work needs what Roger Chartier said was “Koyré’s way” of thinking about “processes of transformation” in history.
  • Historiography and Collective Memory: a discussion on Yerushalmi’s Zakhor and its interpretations Original Article

    Braga, Sabrina Costa

    Resumo em Inglês:

    Abstract Zakhor is the commandment of remembrance often repeated in the Torah. It is also the title of an indispensable book for reflection on Jewish identity in relation to historiography. In this article, I will start with the thesis of the Jewish historian Yerushalmi to discuss the relationship between memory and historiography in the Jewish context and beyond. Yerushalmi pointed out a distance between collective memory and historiography that is an interesting starting point for reflection on the possibilities of a non-westernized historiography. The text is divided into an introduction, three topics that aim: to present Yerushalmi’s book; to present the main comments to the book; to reflect on the place or non-place of the national element in a Jewish history; and a conclusion. Thus, I will question the tension between memory and history and a possible approximation that goes beyond the modern notion of historiography. Thus, reading Yerushalmi’s thesis as a possibility of rethinking the instruments of historiography.
  • O revisionismo histórico nas comemorações do golpe civil-militar de 1964 durante o governo Bolsonaro (2019-2022): heranças autoritárias e encerramento do passado Artigo Original

    Zimmermann, Ana Carolina

    Resumo em Português:

    Resumo: O objetivo geral deste artigo consiste em problematizar as narrativas comemorativas divulgadas pelo governo Bolsonaro nos aniversários do golpe civil-militar de 1964, questionando a permanência de elementos discursivos de caráter revisionista e negacionista sobre a ditadura militar brasileira. A análise está centrada nas Ordens do Dia publicadas pelo Ministério da Defesa no dia 31 de março, entre os anos de 2019 e 2022. Os resultados indicam que a narrativa revisionista presente nas Ordens do Dia encontra-se fundamentada em estruturas discursivas construídas desde o golpe e a ditadura militar brasileira. Dentre os argumentos evocados, consta a ênfase para o apoio popular, a retórica anticomunista e a reelaboração positivada do passado ditatorial, omitindo a violência e a perseguição política. Ademais, o destaque conferido à Lei da Anistia como “pacto pacificador” e o interesse em compreender a ditadura “em seu próprio contexto histórico” articula-se ao desejo encerramento do passado autoritário e a promoção do esquecimento.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The main objective of this article is to problematize the commemorative narratives published by the Bolsonaro government on the anniversaries of the civil-military coup of 1964, questioning the permanence of revisionist and negationist elements about the Brazilian military dictatorship. The analysis is centered on the Orders of the Day published by the Ministry of Defense on March 31, between the years 2019 and 2022. The results show that the revisionist narrative present in the Orders of the Day is based on discursive structures that began to be built in the coup and the Brazilian military dictatorship. Among the arguments evoked, there is an emphasis on popular support, anti-communist rhetoric and a positive reworking of the dictatorial past, omitting violence and political persecution. Furthermore, the preeminence given to the Amnesty Law as a “pacifying pact” and the emphasis on understanding the dictatorship “in its own historical context” articulates the desire for closure of the authoritarian past and the promotion of oblivion.
  • Os usos abusivos da historiografia profissional pelos negacionismos históricos no Brasil em tempos de crise democrática: o caso do Guia politicamente incorreto da história do Brasil Artigo Original

    Oliveira, Rodrigo Perez

    Resumo em Português:

    Resumo: O objetivo deste artigo é examinar as especificidades do negacionismo histórico praticado pelo Guia politicamente incorreto da história do Brasil, tanto em seu formato impresso, publicado em 2009, como na versão adaptada para a TV, que foi ao ar em 2017. A hipótese sugere que esse tipo de negação abusa de verdades possíveis delineadas pela historiografia profissional, sobretudo do topos das agências subalternas. Busco inspiração teórica nos conceitos de “história abusiva” e “memória manipulada”, propostos, respectivamente, por Antoon De Baets e Paul Ricoeur. O texto está dividido em três partes: primeiro, examino o uso abusivo do topos da agência escrava, desenvolvido pela “nova história da escravidão” nos anos 1980. Em seguida, faço o mesmo para o topos da agência indígena, desenvolvido pela “nova história indígena” nos anos 1990. Demonstro como uso abusivo é motivado por finalidades políticas eticamente repulsivas que pretendem negar a necessidade de políticas públicas reparatórias destinadas a grupos sociais historicamente oprimidos. Na conclusão, proponho uma agenda teórico/política de enfrentamento a essa modalidade de negacionismo histórico.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The purpose of this article is to examine the specifics of historical denialism practiced by the Politically incorrect guide to the history of Brazil, both in its printed format, published in 2009, and in the adapted version for TV, in 2017. The hypothesis suggests that this type of denial abuses possible truths deloped by professional historiography, especially the topos of subaltern agencies. I seek theoretical inspiration in the concepts of “abusive history” and “manipulated memory”, proposed, respectively, by Antoon De Baets and Paul Ricoeur. The text is divided into three parts: first, I examine the abusive use of the topos of slave agency developed by the “new history of slavery” in the 1980s. And then, I do the same for the topos of indigenous agency, developed by the “new indigenous history”. ” in the 1990s. I demonstrate how abusive use is motivated by ethically repulsive political purposes that intend to deny the need for reparatory public policies aimed at historically oppressed social groups. In conclusion, I present a proposal theoretical/political of confront to face this type of historical denialism.
  • Metáforas conceptuales en la escritura histórica universitaria (Chile: 1940-1990) Artículo Original

    Vásquez, Rodrigo Fernando Henríquez; Labbé, Marcos

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El objetivo del artículo es caracterizar el uso de metáforas conceptuales en la escritura histórica en Chile entre los años 1940 y 1990. Las metáforas conceptuales son unos de los recursos más utilizados en la escritura académica contemporánea y permiten por una parte, la elaboración de sentido histórico en los textos y, por otra, la comunicabilidad del texto. A partir de un corpus de 48 tesis de pregrado de cuatro universidades chilenas del período 1940-1990 se identificaron dos tipos de metáforas: (i) Las metáforas visuales y del punto de vista, que permite identificar la construcción de la “voz de autor” en los textos y (ii) las metáforas bélicas y biológicas, utilizadas para conceptualizar los diferentes conflictos sociales y políticos estudiados en las tesis. Junto con identificar las funciones que cumplen estas metáforas en la escritura se concluye que su utilización es transversal y relativamente constante a lo largo del tiempo y en los diferentes contextos, lo que nos habla de una comunidad historiográfica homogénea, cuestión que se modifica al finalizar la década de 1990.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The objective of the article is to characterize the use of conceptual metaphors in historical writing in Chile between the years 1940 and 1990. Conceptual metaphors are one of the most used resources in contemporary academic writing and allow, on the one hand, the elaboration of historical meaning. in the texts and, on the other hand, the communicability of the text. From a corpus of 48 undergraduate theses from four Chilean universities from the period 1940-1940, two types of metaphors were identified: (i) Visual and point-of-view metaphors, which allow identifying the construction of the “author’s voice” in the texts and (ii) war and biological metaphors, used to conceptualize the different social and political conflicts studied in the theses. Along with identifying the functions that these metaphors fulfill in writing, it is concluded that their use is transversal and relatively constant over time and in different contexts, which tells us of a homogeneous historiographical community, an issue that is modified at the end of the study. 1990s.
  • A lesson in port citizenship: Regimes of historicity in maritime museums in Yokohama, Japan, 1961-2022 Original Article

    Ma, Scott

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article applies the framework of François Hartog’s regime of historicity to a comparative and historical study of three successive maritime museums in postwar Yokohama, Japan. Each museum was operated by the city to educate its citizens about Yokohama’s maritime identity, though through different affectively-laced temporal organizations that reflected evolving conceptions of municipal identity. The article distinguishes between “scientific universalism” in the Marine Science Museum (1961-1988), “romantic futurism” at the Maritime Museum (1989-2009), and “nostalgic presentism” at the Port Museum (2009-). As evidence of each historical regime, the article uses the form and content of exhibits, architectural changes to the museum building, and fieldwork when possible. Over the course of time, the spirit of the museum shifted from the natural sciences to romanticism and, lastly, nostalgia. These museums show how temporality-infused historiography has implications for the politics of identity.
  • The Rejection of Aether in Physics: On Writing History during Paradigm Shifts Original Article

    Svanberg, Mikael

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Eelco Runia’s view of historical time is that the now and the past exert an alternating influence on each other. The most prominent expression of this is a dialogue between the historian and the historical actors in which the historian creates metonyms, replacement terms, for how historical actors are defined, which affects the description of the past. In this paper, Runia’s conception of historical time has been tested through an empirical investigation into the changing descriptions of the process of rejecting the aether hypothesis, 1858-2022. After the process of phasing the aether out of physics had previously been explained as being caused by the gradual acceptance of the theory of relativity, the cause was suddenly superseded in the 1990s by the Michelson-Morley experiment conducted in the 1880s. During the 21st century, however, the aether once again returned as a concept. The reason for the changes, is the conclusion, could possibly be due to the ambition to give a rational picture of the development of natural science at every point in time.
  • A proposição historiográfica da Ciência do Sistema Terra: uma revisão das críticas à “metanarrativa do Antropoceno” Artigo De Revisão

    Lowande, Walter Francisco Figueiredo

    Resumo em Português:

    Resumo As discussões sobre o Antropoceno produzidas pela Ciência do Sistema Terra (CST) e pela estratigrafia têm resultado em textos que lançam mão de dados e modelos, mas que também produzem narrativas históricas por meio das quais se tenta oferecer um novo sentido unificado para a humanidade. Neste artigo tomo esses enunciados como “proposições” com o potencial de transformar a prática historiográfica. O objetivo é oferecer um quadro mais detalhado das contribuições desses e dessas “antropocenologistas” a fim de possibilitar uma melhor avaliação das possibilidades de acolhimento dessas proposições pela comunidade de historiadores e historiadoras. Para tanto, este artigo tem o objetivo de revisar algumas críticas recentes às narrativas produzidas por esses e essas cientistas. Como conclusão, demonstro que a literatura produzida pela CST não pode ser reduzida facilmente à ideia de uma “metanarrativa”, devido à pluralidade de posições que ela abarca, bem como aponto para a necessidade de uma pluralização das perspectivas ontoepistêmicas da historiografia a fim de que ela possa contribuir com as múltiplas formas de habitar e de conferir sentido para a experiência no pós-Holoceno.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Discussions about the Anthropocene produced by Earth System Science (ESS) and stratigraphy have resulted in texts that make use of data and models, but that also produce historical narratives through which an attempt is made to offer a new unified meaning for humanity. In this article I take these statements as “propositions” which have the potential to transform historiographical practice. The objective is to offer a more detailed picture of the contributions of these “anthropocenologists” in order to enable a better assessment of the possibilities of reception of these propositions by the historians’community. Therefore, this article aims to review some recent criticisms of the narratives produced by these scientists. As a conclusion, I demonstrate that the literature produced by the ESS cannot be easily reduced to the idea of a “metanarrative”, due to the plurality of positions it encompasses, as well as I point to the need for a pluralization of the historiographical onto-epistemic perspectives so that it can contribute to the multiple ways of inhabiting and giving meaning to the experience in the post-Holocene.
  • Passado presente: Antoine Lilti e a atualidade do Iluminismo Artigo De Revisão

    Duarte, João de Azevedo e Dias

    Resumo em Português:

    Resumo: Este artigo aborda a contribuição de Antoine Lilti à historiografia do Iluminismo. A partir da discussão de parte de sua obra, com destaque para seu último livro, L’Heritage de Lumières (2019), argumenta-se que essa representa uma renovação muito bem-vinda no campo, tanto em termos teórico-metodológicos quanto narrativos. Combinando as vertentes da história intelectual e da história social e cultural, Lilti articula uma interpretação do Iluminismo alternativa àquela da genealogia do liberalismo. Colocada a partir da perspectiva de uma hermenêutica crítica, e em diálogo com a crítica pós-colonial, a intepretação de Lilti procura responder à questão da atualidade do Iluminismo no mundo global e plural contemporâneo, no qual a modernidade ocidental perdeu a condição de modelo universal.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article discusses Antoine Lilti’s contribution to the historiography of the Enlightenment. Based on the discussion of part of his work, with emphasis on his latest book, L’Heritage de Lumières (2019), it is argued that this represents a very welcome renewal in the field, both in theoretical-methodological and narrative terms. Combining the strands of intellectual history and social and cultural history, Lilti articulates an alternative interpretation of the Enlightenment to that of the genealogy of liberalism. Placed from the perspective of a critical hermeneutic, and in dialogue with post-colonial criticism, Lilti’s interpretation seeks to answer the question of the presentness of the Enlightenment in the contemporary global and plural world, in which Western modernity has lost its status as a universal model.
  • Formas de repensar e experimentar a temporalização do tempo e regimes historiográficos Apresentação De Dossiê

    Ramos, André da Silva; Hartog, François; Cezar, Temístocles; Rodrigues, Thamara
  • A mobilização das carnes: história, desejo e política ao rés dos corpos Dossiê

    Albuquerque Júnior, Durval Muniz de

    Resumo em Português:

    Resumo Esse artigo aborda a centralidade das carnes, dos corpos e dos desejos na escrita da história. Como trazer os corpos e suas sensibilidades, emoções e comoções para o cerne da escrita da história é um gesto político da maior importância. Trata-se do historiador não almejar apenas dar conta das formas que conformaram e configuraram o passado, mas também de querer fazer de seu próprio corpo, de suas carnes, um instrumento de passagem dos afetos, forças e intensidades que ainda habitam os restos, os signos, os materiais que nos chegaram do outrora, medindo e avaliando através da capacidade de afetar que cada uma dessas presenças do passado ainda possuem, suas possibilidades de fazer efeito e de mobilizar as pessoas no tempo presente.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This text addresses the centrality of flesh, bodies and desires in the writing of history. How to bring bodies and their sensibilities, emotions and emotions to the heart of writing history is a political gesture of the utmost importance. It is about the historian not only aiming to account for the forms that shaped and shaped the past, but also wanting to make his own body, his flesh, an instrument for the passage of affections, forces and intensities that still inhabit the remains, the signs, the materials that came to us from the past, measuring and evaluating through the ability to affect that each of these presences from the past still have, their possibilities of having an effect and mobilizing people in the present time.
  • Redimensionando: uma forma de “leitura crítica” aplicada à Historik de Jörn Dossiê

    Pereira, Ana Carolina Barbosa

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo deste artigo é redimensionar a Historik de Jörn Rüsen, a partir do acréscimo de uma dimensão meta-epistêmica às demais dimensões que estruturam o projeto deste historiador alemão. Essa proposta é apresentada como exercício de um sentido próprio de “leitura crítica”, construído em diálogo com teorias sobre a condição de subalternidade dos(as) intelectuais do sul global e, sobretudo, com as estratégias que oferecem para enfrentá-la. O fio condutor de tais reflexões são: a) as ideias de corpo, e incorporação como metáforas da alimentação e da antropofagia para pensar a incorporação de ideias, conceitos e teorias, mas também a rejeição delas como um ato de bulimia ideológica; b) a ideia de leitura crítica como dinâmica de influxo/refluxo de ideias que, como resultado final, são tanto reconhecidas quanto redimensionadas. Esse redimensionamento, em conclusão, é apresentado como proposta de acréscimo de uma dimensão meta-epistêmica como instância que antecede as dimensões da pragmática, da científica, da tópica e da didática.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The aim of this article is to resize Jörn Rüsen’s Historik, starting from the addition of a meta-epistemic dimension to the other dimensions that structure the project of this German historian. This proposal is presented as an exercise of a proper sense of “critical reading”, built in a dialog with theories about the condition of subalternity of intellectuals from the global south and, above all, with the strategies that they offer to face it. The main thread of such reflections are: a) the ideas of body, and incorporation as metaphors of feeding and anthropophagy to think about the incorporation of ideas, concepts and theories, but also the rejection of them as an act of ideological bulimia; b) the idea of critical reading as a dynamic of influx/reflux of ideas that, as a final result, are both recognized and resized. This resizing, in conclusion, is presented as a proposal to add a meta-epistemic dimension as an instance that precedes the pragmatic, scientific, topical and didactic dimensions.
  • Sem nomes e sem histórias, mas amados: a escrita da história da escravidão em Perder a mãe, de Saidiya Hartman Dossiê

    Sousa, Fernanda Silva e

    Resumo em Português:

    Resumo O artigo se propõe a pensar Perder a mãe: uma jornada pela rota atlântica da escravidão, de Saidiya Hartman, em diálogo com os seus ensaios “Tempo da escravidão” e “Vênus em dois atos”, como uma escrita da história da escravidão que concebe os escravizados como seus ancestrais à medida que a autora se afirma como uma descendente de escravizados que vive a sobrevida da escravidão. Situando-a na nova história social da escravidão e no debate em torno do caráter narrativo e ficcional da história, argumentamos como Hartman, apoiada em uma tradição radical negra, elabora uma escrita da história que tenta dar conta dos milhões de mortos sem nomes e sem histórias ao longo do tráfico de escravos. Nesse processo, não apenas o esquecimento, mas também a impossibilidade de lembrar diante da escassez de fontes documentais ou de contornar a violência do arquivo se impõem como desafios ao trabalho de luto dessas vidas perdidas, levando-a à criação do método da fabulação crítica, que dialoga com o pensamento de Toni Morrison ao escrever o romance Amada. Ao fim, conclui-se que a escrita da história da escravidão deve ser acompanhada por um gesto ético de cuidado com os mortos, buscando não a redenção, mas a narração dessas vidas perdidas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The article aims to think of Lose Your Mother: A Journey Along the Atlantic Slave Route, by Saidiya Hartman, in dialogue with “Time of Slavery” and “Venus in Two Acts” as a writing of the history of slavery that considers slaves as her ancestors inasmuch as she claims to be a descendant of slaves who lives the afterlife of slavery. Situating her work in the new social history of slavery and in the debate about the narrative and fictional character of history, we argue that Hartman, based on a black radical tradition, elaborates a historical writing that tries to account for the millions of dead people who have no names and no stories throughout the slave trade years. In this sense, not only forgetfulness but also the impossibility to remember in face of the scarcity of documentary sources, or to avoid the violence of the archive challenges the work of mourning these lost lives, leading her to create the method of critical fabulation, which dialogues with the thoughts of Toni Morrison on the novel Beloved. In the end, this text concludes that the writing of the history of slavery must be accompanied by an ethical gesture of care for the dead, seeking not redemption, but the narration of these lost lives.
  • Lima Barreto e a política dos sentidos em Numa e a Ninfa: um estudo da expressividade do corpo Dossiê

    Costa, Thiago Venícius de Sousa

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo discute como Lima Barreto construiu uma política dos sentidos, isto é, de que forma refletiu sobre o tema do corpo no espaço no romance Numa e a Ninfa, embora outros manuscritos do autor sejam mobilizados para a articulação do tema. Os relatos que o carioca produziu acerca do espaço parlamentar permitem entender como a corporeidade de uma época - o Rio de Janeiro da Primeira República - ganha visibilidades e dizibilidades em sua fortuna. Desse modo, este artigo pontua que a crítica política barretiana, geralmente situada pelos pesquisadores de sua obra na discussão sobre ética e no empenho dos edis com a coisa pública, permite refletir sobre o teatro de emoções e gestualidades dos governantes. O olhar e a expressividade oral dos congressistas são avaliados neste artigo como forma de conferir o funcionamento dessa política dos sentidos, intencionada nas narrativas de Barreto a respeito dos corpos de homens e mulheres no e pelo espaço. Como resultado, avaliou-se que o estudo da expressividade desenvolvido por Barreto, além de ser uma maneira de ver o mundo, traduz percepções de que o corpo é um produto da cultura modulável pelo espaço.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article discusses how Lima Barreto constructed a politics of the senses, that is, how he reflected on the theme of the body in space in the novel Numa e a Ninfa, although other manuscripts by the author are mobilized for the articulation of the theme. The reports produced by the man from Rio de Janeiro about the parliamentary space allow us to understand how the corporeity of an era - the Rio de Janeiro of the First Republic - gains visibility and sayability in its fortune. Thus, this article points out that Barret’s political criticism, generally located by researchers of his work in the discussion of ethics and the commitment of the aediles with public affairs, allows reflection on the theater of emotions and gestures of the rulers. The gaze and oral expressiveness of the congressmen are evaluated in this article as a way of checking the functioning of the politics of the senses, intended in Barreto’s narratives to deal with the bodies of men and women in and through space. As a result, it was evaluated that the study of expressiveness developed by Barreto, in addition to being a way of seeing the world, translates perceptions that the body is a product of culture that can be modulated by space.
  • Raça, corporeidade e subjetividade em Beatriz Nascimento e Eduardo de Oliveira e Oliveira Dossiê

    Trapp, Rafael Petry

    Resumo em Português:

    Resumo O artigo analisa as proposições epistemológicas sobre raça, corporeidade e subjetividade nos trabalhos teóricos da historiadora Beatriz Nascimento e do sociólogo Eduardo de Oliveira e Oliveira em seus campos disciplinares, entre os anos 1970 e 1990. O trabalho objetiva, dessa forma, a abertura de caminhos empíricos na genealogia do pensamento social e da história da historiografia à dimensão racial na produção do conhecimento em História e Ciências Sociais no Brasil. Em face da historicidade do debate acerca de marcadores sociais de identidade e lugares de fala, o texto considera que os dois autores estabeleceram os fundamentos de um projeto teórico para o estudo da experiência negra brasileira perpassado por problematizações acerca das injunções políticas entre a produção dos discursos sociológico e historiográfico e a identidade racial da figura social do pesquisador. Conclui-se que este projeto instaurou a emancipação epistemológica como princípio político para a elaboração de concepções alternativas de objetividade científica a partir de atravessamentos étnico-raciais.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The article analyzes the epistemological propositions on race, corporality and subjectivity in the theoretical works of historian Beatriz Nascimento and sociologist Eduardo de Oliveira e Oliveira in their disciplinary fields, between 1970 and 1990s. The article aims, therefore, to open empirical paths in the genealogy of social thought and history of historiography to the racial dimension of the production of knowledge in History and Social Sciences in Brazil. Considering the historicity of the debate about social markers of identity and places of speech, the text considers that the two authors established the foundations of a theoretical project for the study of the Brazilian Black experience fraught with problematizations about the political injunctions between the production of sociological and historiographical discourses and the racial identity of the researcher’s social figure. In conclusion, this project established epistemological emancipation as a political principle for the elaboration of alternative conceptions of scientific objectivity based on ethnic and race intersections.
  • Seguimos numa busca incessante por um lugar na história: Amuamas, Juliana Notari e ecofeminismo Dossiê

    Oliveira, Cláudia de; Guerra, Paula

    Resumo em Português:

    Resumo O artigo propõe uma reflexão sobre a videoperformance Amuamas, feita pela artista brasileira Juliana Notari na Amazônia brasileira em 2018. Partimos das premissas epistemológicas do ecofeminismo, que pensa o corpo feminino como índice de uma associação mais ampla entre o feminino e a natureza e entre a Mãe Terra e a Mata Virgem. Essa prática investigativa opõe-se à noção masculina e patriarcal de cultura que, ao se propor hegemônica e universal, milenarmente posiciona a Mulher e a Natureza como matéria de exploração. Fazemos um breve panorama da emergência da história da arte feminista, campo no qual se inserem artista e obra e que denuncia a narrativa tradicional da história, especialmente a história da arte, que exclui os oprimidos pelo capitalismo. Em seguida, analisamos a obra num esforço de reflexão que a coloca como uma denúncia das relações de opressão baseadas na colonialidade heterossexual do poder e na ocultação de histórias de violência contra os Outros, neste caso, contra o Outro feminino e o Outro natureza. Rematamos, reiterando que as Amuamas representam o encontro da artista com a floresta, mas não só, já que a floresta representa todas as mulheres e todos os Outros, mortos ou oprimidos pela colonialidade/modernidade, pelo homem, branco, europeu, cristão.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The article proposes a reflection on the videoperformance Amuamas, performed by the Brazilian artist Juliana Notari in the Brazilian Amazon in 2018. We start from the epistemological premises of ecofeminism, which take the female body as an index of an association between the feminine and nature and between Mother Earth and the primary forest. This investigative practice opposes the masculine and patriarchal notion of culture, which, by proposing itself as hegemonic and universal, has for millennia positioned Woman and Nature as matters of exploitation. We outline a brief overview of the emergence of feminist art history, a field in which artist and work are inserted, denouncing the traditional narrative of history and especially of art history, which excludes those oppressed by capitalism. Next, we move on to the analysis of the work in an effort of reflection that places it as a denunciation of oppressive relations based on an idea of heterosexual coloniality of power and on the concealment of histories of violence against the Others, that is, against the female Other and the Other Nature. We conclude by reiterating that the Amuamas represent the artist’s encounter with the forest, but not only, since the forest represents all the women and all the Others, killed or oppressed by coloniality/modernity, by the white, European and Christian man.
  • Tempo e História na aesthesis decolonial fílmica Mbyá-Guarani Dossiê

    Wittmann, Luisa Tombini

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo analisa parte da produção do Coletivo Mbyá-Guarani de Cinema a partir das noções de tempo e de história expressas em seus filmes (e filmagens) que, por um lado, denunciam um passado violento que se mantém no presente e, por outro, fortalecem suas lutas pelo território, pelo Bem Viver (nhanderekó). O foco da análise documental são os primeiros filmes do Coletivo - Mokoi Tekoá, Petei Jeguatá: Duas aldeias, uma caminhada (2008) e Bicicletas de Nhanderú (2011) -, quando o grupo constrói um fazer fílmico coletivo impulsionado pelos desafios da colonialidade. Para melhor compreender esta linguagem, fazemos uso do conceito de aesthesis decolonial, demonstrando que essa narrativa guarani não apenas combate o discurso eurocentrado, mas cria uma forma singular de filmar e de contar sua história ancorada nas relações entre oralidade, território e ancestralidade.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article analyzes films of the Coletivo Mbyá-Guarani de Cinema through the notions of time and history. The films denounce a violent past that remains in the present and strengthen their struggles for the territory and Bem Viver (nhanderekó). The focus of the analysis are the first films - Mokoi Tekoá, Petei Jeguatá (2008) and Bicicletas de Nhanderú (2011) -, when the group builds a collective filmmaking driven by the challenges of coloniality. To better understand this language, we make use of the concept of decolonial aesthesis, demonstrating that this indigenous narrative does not only combat Eurocentric discourse, but creates a singular storytelling anchored in the relations between orality, territory and ancestry.
  • Mundo ao Revés: Silvia Rivera Cusicanqui e a criação de uma episteme visual para a América Andina Dossiê

    Dalfré, Liz Andréa

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo analisa como a socióloga aimará Silvia Rivera Cusicanqui identifica nas imagens presentes na obra Primer nueva corónica y buen gobierno, de 1615, do cronista Felipe Guamán Poma de Ayala, a construção de uma episteme visual para a América Andina. A socióloga boliviana ressignifica as imagens presentes nesse livro, evidenciando seu potencial teórico para a elaboração de conceitos e chaves de leitura que podem ser utilizados para a compreensão da história andina colonial e contemporânea. Em termos teóricos e metodológicos, são importantes para este artigo as reflexões críticas propostas por autores identificados às perspectivas pós-coloniais e decoloniais, além de estudos que se voltam para epistemologias não canônicas, compreendendo-as como saberes fundamentais para um posicionamento crítico e descolonizador, como os trabalhos de Linda Smith e Boaventura de Sousa Santos. Por fim, essa reflexão demonstra a posição de Silvia Rivera Cusicanqui em torno de uma proposta de descolonização epistêmica, ao transformar Guamán Poma de Ayala em sujeito do conhecimento e ao demonstrar que a experiência da visualidade é também importante na formulação epistemológica da história.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The purpose of this article is to analyze how the Aymara sociologist Silvia Rivera Cusicanqui identifies in the images present in the work Primer nueva corónica y buen gobierno, from 1615, by the chronicler Felipe Guamán Poma de Ayala, the construction of a visual episteme for Andean America. The Bolivian sociologist resignifies the images, highlighting their theoretical potential for the development of concepts and reading keys that can be used to understand colonial and contemporary Andean history. The books published by the author between 2010 and 2018 will be used as sources. In theoretical and methodological terms, it will be important to understand the critical reflections proposed by authors identified with post-colonial and decolonial perspectives, in addition to studies that turn to non-canonical epistemologies comprising as fundamental knowledge for a critical and decolonizing positioning, such as the works of Linda Smith and Boaventura de Sousa Santos. Finally, this reflection demonstrates Silvia Rivera Cusicanqui’s position around an epistemic decolonization proposal, by transforming Guamán Poma de Ayala into a subject of knowledge and by demonstrating that the experience of visuality is also important in the epistemological formulation of history.
  • Mensagem, Présence Africaine, Black Orpheus: African epistemes, international networks, and the renovation of the literary environment (1960s) Special Issue

    Alfieri, Noemi

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article dwells on reviews such as Mensagem (Lisbon), Présence Africaine (Dakar and Paris) and Black Orpheus (Ibadan) and on the transcontinental connections and international networks they established. While literature often tends to be considered, by the European tradition, as an individual practice, this contribution will focus on the collective editorial works that generations of young African intellectuals, strongly committed to the anticolonial movements and/ or to Pan-African ideals, built through transnational connections in the 1960’s. The circulation of texts, authors, and translations between those reviews was deeply connected to a conception of art committed to the dislocation of the idea of center. Those projects addressed oral tradition, visual arts and claimed the dignity of these forms of knowledge. Despite often using the “Metropoles” as intellectual hubs, African epistemes, and their diffusion in and outside Africa, were central to the reflections of the above-mentioned editorial projects.
  • Corpos e gênero na história da historiografia brasileira: as possibilidades do “ser historiador” através das memórias de Alice Canabrava (1981-1997) Dossiê

    Caixeta, Laura Jamal

    Resumo em Português:

    Resumo Esse artigo orienta-se pela constatação de uma ausência na história intelectual e na história da historiografia: a de se pensar o corpo dos historiadores. A corporeidade, paralelamente ao gênero, é recalcada na maioria dos trabalhos historiográficos, excluindo-se um dos elementos fundantes das relações de poder que permanecem marginalizando aqueles que escapam às normas de gênero, raça, sexualidade (entre outros marcadores), seja da produção do saber ou como objetos de investigação. Para adentrar tal discussão, a proposta deste artigo é investigar as memórias da historiadora paulista Alice Canabrava a fim de compreender o papel do gênero e das performances corporais na formulação de identidades historiadoras por ela. Seja na reflexão que Alice faz de sua própria trajetória acadêmica ou na caracterização de certos historiadores como tipo ideal, gênero e corpo são reiteradamente evocados. A historiadora, por meio de suas memórias e na elaboração de si à imagem de certos historiadores canonizados, como Fernand Braudel, reafirmou modelos culturais que estabeleceram normas de gênero aos historiadores ao final do século XX.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This paper is driven by the observation of an absence in intellectual history and the history of historiography: that of thinking about the body of historians. Corporality, along with gender, is repressed in most historiographical works, thus excluding one of the founding elements of the power relations that continue to marginalize those who escape from the norms of gender, race, and sexuality (among other markers), whether in the production of knowledge or as objects of research. The proposal of this work is to investigate the memories of the brazilian historian Alice Canabrava in order to understand the role of gender and corporal performances in her formulation of historian identities. Whether in Alice’s reflection of her own academic trajectory or in the characterization of certain historians as ideal types, gender and body are repeatedly evoked. The historian, through her memories and in shaping herself in the image of certain canonized historians like Fernand Braudel, reaffirmed cultural models that established gender norms for historians at the end of the 20th century
  • Varieties of Temporalization: Disciplinary Tasks Related to Historical Time Special Issue: Temporalization Of Time And Historiographical Regimes

    Cardoso Jr., Hélio Rebello

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article calls attention to the outstanding conceptual work related to time that the historical research and writing imply. The starting point is an overview of the disciplines dedicated to time studies in the recent theory of history: the metaphysics of natural time, the (classical and the new) metaphysics of historical time, the regimes of historicity, and the historiographical regimes. According to these disciplines, four varieties of temporalization, with which historians have been dealing currently, are categorized and discussed: the chronological-historical, the substantive, the quasi-substantive, and the historically-experienced temporalization (and its narrative representation). This categorial structure, specially the quasi-substantive temporalization, assigns epistemic unity to the so-called new metaphysics of time and allows the classification of time-based concepts which are instrumentalized by historians. In order to demonstrate the consistency of the categories that this article proposes, some concepts concerning Koselleck’s theory of time (nature-like patterns of repetition, diachronic-synchronic layers of time, contemporaneity of the noncontemporaneous) will be studied as cases that illustrate the way a theorist combines different temporalizations to conceive of a theory of historical time that deals with the treatment of the temporal experience and the writing of history which integrate historians’ practice.
  • The End of History: Re-Spatialization of a Utopia and Temporalization of a Dystopia Special Issue: Temporalization Of Time And Historiographical Regimes

    Savoldi Jr., Antenor

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article proposes a revision of the idea of the End of History as pictured by Francis Fukuyama regarding its categorization as both a utopia and a dystopia. After revisiting Fukuyama’s original proposal and its amendments by the author in the following years, we use François Hartog’s regimes of historicity as a theoretical tool for understanding the End of History as part of a larger phenomenon. To argue Fukuyama essentially proposes the re-spatialization of utopia, we use Reinhard Koselleck’s “Temporalization of Utopia” and Fredric Jameson’s “End of Temporality” as guidelines. Finally, mobilizing debates on the utopian as a background, we reflect on the political nature of ruptures of temporality to claim that the End of History, though originally a utopian text, has been temporalized as a dystopia following its implementation as a political program.
  • O labirinto ou a lógica do tempo sem sentido em Alexandre Koyré Dossiê: Temporalização Do Tempo E Regimes Historiográficos

    Salomon, Marlon

    Resumo em Português:

    Resumo A França do entreguerras foi frequentemente caracterizada por seus contemporâneos como um período de profundas crises. Para os historiadores que viveram nessa época, havia uma “crise da história”. Essa crise era identificada ao desmoronamento das noções de determinismo e de sentido histórico. O futuro e, com ele, a temporalidade histórica tornavam-se incertos, imprevisíveis. A posição de A. Koyré, no contexto dessa problematização, merece destaque na medida em que ele buscava inscrever em uma nova historiografia das ciências esse tempo histórico indeterminado e sem direção prévia, mas, concomitantemente, extrair dele sua nova filosofia. De um lado, ele assimilava o tempo histórico à imagem do labirinto, uma figura importante que circulou intensamente nesse período por diversos domínios, transitando entre as vanguardas artística e epistemológica. De outro, procurava definir, nos termos de uma filosofia da história, a natureza dessa nova temporalidade histórica. Daí seu interesse pela filosofia da história, pelo existencialismo e por autores como Hegel e Heidegger. Pretendo mostrar como há em Koyré, nesse período, uma tentativa de compreender filosoficamente a lógica do tempo aberto e sem sentido e como essa compreensão se encarna em seus trabalhos de história do pensamento.

    Resumo em Inglês:

    Abstract French contemporaries of the inter-wars period often characterized it as one of profound crisis. For the historians living through that period there was a ‘crisis of history’ and it was associated with the collapse of notions of determinism and historical direction. The future, and with it, historical temporality, became uncertain and unforeseeable. A. Koyré’s position in the context of that problematization is interesting insofar as he endeavored to inscribe that indeterminate and directionless historical temporality in a new historiography of science and to extract its new philosophy. On the one hand he associated historical time to the image of a labyrinth, an important symbol that circulated intensely in various domains at that time, transiting between artistic and epistemological vanguards. On the other, he sought to define the nature of that new historical temporality in the terms of a philosophy of history, hence his interest in the philosophy of history, in existentialism and in authors like Hegel and Heidegger. It was necessary to attempt to understand the logic of a time that was open and devoid of direction.
  • “Gênero epistêmico”, de Gianna Pomata: o que é e como usar, com um estudo de caso sobre os manifestos teóricos de historiadores Dossiê: Temporalização Do Tempo E Regimes Historiográficos

    Almeida, Tiago Santos

    Resumo em Português:

    Resumo A primeira parte do artigo faz uma introdução conceitual e historiográfica à noção de “gênero epistêmico” na obra de Gianna Pomata. Essa noção ganhou considerável atenção e interesse nos últimos anos, não apenas em relação à história da ciência e da medicina, mas também entre os historiadores no campo da teoria da história e história da historiografia. Em linhas gerais, podemos dizer que a noção de gênero epistêmico é uma ferramenta para a história cultural do conhecimento. Para Pomata, o desaparecimento, a emergência e a transformação de um gênero epistêmico revelam profundas mudanças nos modos coletivos de pensamento. Atenção específica no artigo é dada ao manifesto, agora um gênero socialmente reconhecido nos debates contemporâneos em teoria da história, e ao que ele revela sobre a economia moral dos historiadores. Defendo que a transformação do manifesto - cuja história podemos retraçar às lutas revolucionárias modernas e às vanguardas artísticas contemporâneas - em um gênero epistêmico pode ser lida como um sinal da introdução da sua dinâmica político-temporal na produção do conhecimento histórico.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article begins with a conceptual and historiographical introduction to the notion of “epistemic genre” in the work of Gianna Pomata. It has gained considerable attention and interest over recent years, not only in relation to history of science and medicine but also among historians in the field of historiography and theory of history. Broadly speaking, the notion of epistemic genre is a tool for the cultural history of knowledge. For Pomata, the disappearance, emergence and transformation of an epistemic genre reveal profound changes in collective modes of thought. Specific attention in the paper is paid to the manifesto, now a socially recognized genre in contemporary debates in theory of history, and to what it reveals about historian’s moral economy. I argue that the transformation of the manifesto - which history we can trace back to modern revolutionary struggles and contemporary artistic avant-gardes - into an epistemic genre can be read as a sign of the introduction of its political-temporal dynamics into the production of historical knowledge.
  • Fragmentos biográficos, significados nacionais: a biografia como forma de narrar a história nacional na Argentina e no Chile no século XIX Dossiê: Temporalização Do Tempo E Regimes Historiográficos

    Ramires, Augusto Martins

    Resumo em Português:

    Resumo Em face da considerável quantidade de biografias publicadas no espaço sul-americano durante o oitocentos, é possível distinguir diferentes modos de elaboração biográfica. Destarte, o objetivo do artigo é descrever as variáveis de elaboração da escrita biográfica no século XIX no espaço sul americano. Examinaremos composições biográficas no intuito de propor categorias heurísticas para apreender o movimento biográfico durante o século XIX e ressaltar suas especificações discursivas e suas estratégias de composição. De forma específica, será analisada a dupla versão da biografia de José de San Martin escrita por Domingo Faustino Sarmiento e publicada no Chile e na Argentina em meados do século XIX. Nossa hipótese é que as biografias funcionam como um modo de elaboração do discurso histórico que estrutura e temporaliza uma experiência nacional da história. Desta forma, sustentamos que a biografia, dentre os diversos modos de articulação do discurso histórico, pode ser considerada como um modo fundamental para a elaboração da experiência da história, tendo em vista seu direcionamento específico aos valores identitários e excepcionalidades nacionais.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Given the significant number of biographies published in South America during the nineteenth century, it is possible to distinguish different forms of biographical elaboration. Therefore, this article aims to describe the variables of biographical writing in the nineteenth century in South America. Some biographical writings will be analyzed in order to propose heuristic categories to apprehend the biographical movement during the nineteenth century, highlighting its discursive specifications and its writing strategies. More specifically, two versions of Jose de San Martin’s biography will be examined. They were written by Domingo Faustino Sarmiento and published in Chile and Argentina in the middle of the nineteenth century. This study suggests that biographies function as a way of elaboration of historical discourse which structures and temporalizes a national experience of history. Thus, we maintain that biography, among the various modes of articulation of historical discourse, can be considered as a fundamental mode for the elaboration of the experience of history, in view of its specific targeting of identity values and national exceptionalities.
  • Paulo Prado e o conceito de progresso Dossiê: Temporalização Do Tempo E Regimes Historiográficos

    Ferreira, Clayton José

    Resumo em Português:

    Resumo No interior da formatação da experiência moderna criou-se uma violenta ideologia civilizatória eurocêntrica com propósitos universalizantes, ainda que, segundo Elias Palti e Julio Ramos, ela seja resultado da interação e circulação de ideias entre diversas culturas. Das muitas categorias e conceitos importantes nestes processos, o progresso se tornou uma das mais centrais. Abordaremos algumas possibilidades desta categoria através da obra de Koselleck e, em seguida, como ela foi mobilizada por Paulo Prado no início do século XX. Nossa hipótese é a de que Prado entende que a realização de progressos depende de articulações adequadas com o passado colonial brasileiro.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Within the formatting of the modern experience, a violent eurocentric civilizing ideology with universalizing purposes was created, even though it is the result of the interaction and circulation of ideas between different cultures, as Elias Palti e Julio Ramos said. Of the varials important categories and concepts in these processes, progress has become one of the most central. We will approach some possibilities of this category through the work of Koselleck and, afterwards, how it was mobilized by Paulo Prado in the beginning of the 20th century. Our hypothesis is that Prado understands that making progress depends on adequate articulations with the Brazilian colonial past.
  • O arqueofuturismo de Guillaume Faye e a Nouvelle Droite (1970-2019): uma metapolítica da guerra étnica para uma Europa em crise Dossiê: Temporalização Do Tempo E Regimes Historiográficos

    Vasconcelos, Francisco Thiago Rocha

    Resumo em Português:

    Resumo O presente artigo aborda o arqueofuturismo, do intelectual francês Guillaume Faye (1949-2019), um dos expoentes da Nouvelle Droite, corrente de pensamento que busca atualizar os referenciais da extrema direita na Europa desde os anos 1960. O arqueofuturismo é uma das mais radicais propostas desta corrente, e que faz um constante uso do passado e de uma concepção cíclica da história para enfatizar o identitarismo branco e a formação de um Império Europeu (Eurosibéria); o combate à imigração, sobretudo islâmica; e a defesa de sociedades hierárquicas, divididas entre núcleos hiper tecnológicos e núcleos arcaicos. Analisa-se o arqueofuturismo como uma nova forma de utilização da perspectiva da “luta entre raças” e do racismo na história europeia e uma resposta propositiva ao contexto de independência das ex-colônias europeias e da crise do socialismo e da hegemonia liberal-democrática no sentido de uma agenda revolucionária, conservadora e transumanista para uma sociedade neofascista.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article addresses archeofuturism, by the French intellectual Guillaume Faye (1949-2019), one of the exponents of the Nouvelle Droite, a current of thought that seeks to update the far-right references in Europe since the 1960s. Archeofuturism is one of the most radical proposals of this current, which makes constant use of the past and a cyclical conception of history to emphasize white identity and the formation of a European Empire (Eurosiberia); the fight against immigration, especially Islamic; and the defense of hierarchical societies, divided between hypertechnological nuclei and archaic nuclei. archaeofuturism is analyzed as a new way of using the perspective of the “struggle between races” and racism in European history and a purposeful response to the context of the independence of former European colonies and the crisis of socialism and of liberal-democratic hegemony towards a revolutionary, conservative and transhumanist agenda for a neo-fascist society.
  • A tortura reivindicada: como o bolsornarismo reencena o passado ditatorial em chave atualista Dossiê: Temporalização Do Tempo E Regimes Historiográficos

    Joffily, Mariana; Faria, Daniel Barbosa Andrade de; Franco, Paula

    Resumo em Português:

    Resumo A chegada de Jair Bolsonaro à presidência da república deu ensejo a muitas análises empenhadas em compreender a relação do político com o passado da ditadura militar - tema fortemente reivindicado em seus discursos e falas públicas. Neste artigo problematizamos as noções de temporalidade envolvidas nesse retorno ao passado, discutindo as noções de historicismo e de atualismo e situando as falas bolsonaristas sobre a ditadura e, mais precisamente, sobre a repressão política, dentro do leque mais amplo dos discursos públicos dos militares brasileiros sobre a violência do Estado. Nossa tese é a de que Bolsonaro, embora se apresente como herdeiro dos militares que participaram da repressão política, representa uma ruptura radical em relação às estratégias discursivas desse setor. Concluímos que ele rompe um enquadramento discursivo que nega o emprego sistemático da tortura e, ao fazer a defesa explícita da violência como instrumento de poder, retoma a ditadura não como um passado, mas como um projeto inacabado, a ser atualizado no presente.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The arrival of Jair Bolsonaro to the presidency of the republic gave rise to many analyzes committed to understanding the relationship between the politician and the past of the military dictatorship - a theme strongly claimed in his public speeches. In this article we think about the notions of temporality involved in this return to the past, discussing the notions of historicism and updatism situating the Bolsonarist speeches about the dictatorship and, more precisely, about political repression, within the broader range of public discourses of the Brazilian military. on state violence. Our thesis is that Bolsonaro, although he presents himself as the heir of the military who participated in the political repression, represents a radical rupture in relation to the discursive strategies of this sector. Our conclusion is that he breaks a discursive framework that denies the systematic use of torture and, by explicitly defending violence as an instrument of power, takes up the dictatorship not as a past, but as an unfinished project, to be updated in the present.
  • Temporalização no Supremo Tribunal Federal: ADPF 153, Lei da Anistia e usos performativos da História Dossiê: Temporalização Do Tempo E Regimes Historiográficos

    Cooper, Carolina Castelo Branco

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo visa abordar a relação entre história e justiça a partir do debate recente sobre a Lei da Anistia de 1979 na ocasião da Arguição de Preceito Fundamental 153 ajuizada pelo Supremo Tribunal Federal em 2010. Levando em consideração o contexto da justiça de transição e das mudanças na disciplina histórica na segunda metade do século XX, particularmente o fortalecimento das discussões sobre o tempo na história, o trabalho faz uma análise das práticas de temporalização utilizadas pelos ministros da corte. Ao observar as diversas construções temporais que surgem a partir da utilização da história e das ferramentas de historicização, se observa que os ministros situam a anistia encerrada no passado e viva no presente, ​ ao mesmo tempo, para justificar a impossibilidade de reinterpretar a lei. Ao fim, o trabalho traz reflexões sobre os desafios do fazer histórico em contextos onde a argumentação histórica e a temporalização são ferramentas operacionalizadas por outros atores políticos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article approaches the relationship between history and justice using as a starting point the recent debate about the 1979 Amnesty Law at the Brazilian Supreme Court - at the occasion of judgment of the Arguição de Preceito Fundamental 153 in 2010. Considering the context of transitional justice and the changes in the historical discipline in the second half of the 20th century, particularly the discussions about time in history, the paper analyzes how the supreme justices manage the ‘politics of time’ in their votes. By observing the various temporal constructions that arise from the use of historical arguments, the article concludes that the supreme justices place the amnesty in the past and in the present, at the same time, to justify the impossibility of reinterpreting the law. The paper reflects upon the challenges of ‘making history’ in contexts where historical arguments and forms of historicization are operated by other political actors.
  • History, citizenship and recent past in times of dictatorship: Portugal in an Iberian context Special Issue: Temporalization Of Time And Historiographical Regimes

    Matos, Sérgio Campos

    Resumo em Inglês:

    Abstract The aim of this paper is to provide a contribution to the study of the conditions of production of Portuguese historiography in a context of restricted citizenship during the 20th century Iberian dictatorships, with particular emphasis on the complex relationship between present, past, and future expectations. At the fore of this paper is the case of the Portuguese dictatorships (1926-1974), while other national examples are recalled for comparative purposes. Different ways of establishing relations with time are observed, multiple temporalities experienced by different historians from different historical and political backgrounds. Taking into account several individuals - among others, V. Magalhães Godinho, António Borges Coelho and José Tengarrinha and in contrast, João Ameal and Alfredo Pimenta who were supporters of the regime -, to what extent did their life experiences marked by the imposed conditions of the dictatorial regimes restrain their work? How did they experience the tension between political engagement and historiographical practice? Organic historians tried to mobilize their nationals for apologetic and militant causes, assuming their partisanships. Others, more autonomous towards the authorities, inspired by the Annales or somehow marked by Marxism, expressed a tension between the demands of the historian’s work and the urge for political action. A tension between the historian’s professional ethics which demanded critical distance and the challenges posed by their civic duty.
  • Passado futuro: o cronótopo da formação e sua crise em Os embaixadores, de Henry James Dossiê: Temporalização Do Tempo E Regimes Historiográficos

    Mello, Luiza Larangeira da Silva

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo busca compreender de que modo Os Embaixadores, romance de Henry James publicado em 1903, reconfigura a temporalidade da Bildung e alguns topoi fundamentais do romance de formação. O romance moderno apresenta-se como uma das formas históricas de temporalização do tempo e, entre as suas modalidades, o romance de formação destaca-se por aquilo que Mikhail Bakhtin chama de caráter “cronotópico”, ou seja, a capacidade de articular à temporalidade da formação do protagonista a noção de “tempo histórico”, que, segundo Reinhart Koselleck, emerge entre os séculos XVIII e XIX, como um tempo heterogêneo, acelerado, irreversível, não redutível ao tempo natural ou cronológico. Ao analisar o modo pelo qual Henry James apropria-se do e subverte o ideal alemão da Bildung, introduzido nos círculos letrados norte-americanos, em especial pela influência da obra ensaística de Ralph Waldo Emerson, pretendo argumentar que, ao narrar a Bildung tardia de um norte-americano de cinquenta e cinco anos em sua aventura europeia, Os Embaixadores figura literariamente a crise do tempo histórico e do cronótopo da Bildung na virada do século XIX para o XX. Conclui-se que o romance põe em cena uma Bildung “reversa”, constitui a forma pela qual James converte o “futuro passado”, característico da moderna temporalização do tempo, em “passado futuro”.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article intends to understand how The Ambassadors, a novel by Henry James published in 1903, refigures Bildung’s temporality and some fundamental topoi of the Bildungsroman tradition. The novel as a genre presents itself as one of the historical forms of temporalization of time and, among its modalities, the Bildungsroman stands out for what Mikhail Bakhtin calls a “chronotopic” mode; a mode related to the ability to articulate the temporality of the main character’s formation to the notion of “historical time”, which, according to Reinhart Koselleck, emerges in the turn of the 18th to the 19th centuries, as a heterogeneous, accelerated, irreversible time, not reducible to natural or chronological time. While analyzing the way Henry James subverts the German ideal of Bildung, introduced in North-American literary circles specially through the influence of Ralph Waldo Emerson’s work, I argue that, telling the story of the Bildung of a fifty-five years old American during his European adventure, The Ambassadors literarily depicts the crisis of historical time and of Bildung’s chronotope at the turn of the 19th to the 20th century. This article concludes that the novel stages a “reverse” Bildung, which constitutes the way in which James converts the “future past”, that characterizes the modern temporalization of time, into a “past future”.
  • Ainda sobre fantasmas: temporalidade, arquivo e futuro no romance de Mohamed Mbougar Sarr Dossiê

    Felippe, Eduardo Ferraz

    Resumo em Português:

    Resumo O artigo explora questões relativas às figurações do tempo em sua relação com modos de elaboração da experiência histórica ao analisar o romance La plus secrète mémoire des hommes de Mohamed Mbougar Sarr. O ensaio refuta categorias analíticas e normativas como sujeito universal e representação histórica em um romance que se utiliza da pesquisa histórica. O artigo também pretende ressaltar que a crítica pós-colonial, ou decolonial, se manifesta de maneira constativa, e não performática, limitando a eficácia do tratamento de temas sensíveis para além da arquitetura conceitual dos estudos traumáticos. Considero que o romance permite maior abertura para o questionamento dos limites do conhecimento histórico frente às críticas provenientes de autores que debatem temporalidade, colonialismo e racismo.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The paper analyses the novel La plus secrète mémoire des hommes focusing on the relationship between the representation of time and historical experience. The novel refutes both the universality of both analytical and normative categories and historical representation through a hybrid novel in which the figure of the archive is emphasized. This article also intends to emphasize that postcolonial, or decolonial, criticism manifests itself in a constative rather than a performative way, limiting the effectiveness of the treatment of sensitive themes beyond the conceptual architecture of traumatic studies. The effectiveness of novels creates a space where the limits of knowledge can be questioned, especially when the concepts of history and modernity are criticized by the contemporary theories of history.
  • Postcolonial Apologies, Politics of Regret and Temporal Manichaeism: A Theoretical Analysis Through the Case of the Conquest of Mexico Dossiê: Temporalização Do Tempo E Regimes Historiográficos

    Roca, Rodrigo Escribano; Alons, Marcos

    Resumo em Inglês:

    Abstract The article analyzes the forms of temporality and morality which operate in the request for postcolonial apologies in modern democracies, focusing on the Mexican case. There is already rich literature on the changing mnemonic and historiographical interpretations of the Conquest in Mexican history up to the present day. In this paper the Mexican case serves as factual support to discuss theoretically the modes of temporal consciousness that underlie postcolonial apologies and the moral relations to the past that these entail. We will examine the topic in light of the “ethical turn” proposals found in historical theory. We will critically address the assumptions regarding historicity behind the so-called “politics of regret,” questioning the ideological premises that frame the request for apologies and the decolonial theories that support them. Finally, we will approach the problem based on moral philosophy works that have studied collective apologies’ paradoxical nature. The questions to answer are: does retrospective recrimination of colonial processes make sense? Can we reclaim apologies from history? We conclude that the postcolonial apologies demanded by President López Obrador depend on a mythologized vision of the past, which reproduces a logic of temporal Manichaeism, with a scant epistemological basis to judge historically the event that it condemns.
  • Queerchronotopia: Queerness in the (Post-)Historical World Special Issue: Temporalization Of Time And Historiographical Regimes

    Medeiros, Bruno Franco

    Resumo em Inglês:

    Abstract This paper joins the debate of a still-expanding literature on queer temporalities that, among other things, raises the question of a queer-specific construction of time. This specific temporality is what I call queerchronotopia. By setting the description of the historical worldview (as described by Reinhart Koselleck, Sepp Gumbrecht, and François Hartog) against queer methodologies developed by scholars like Paul B. Preciado and Jack J. Halberstam, this article claims that, since the last decades of the nineteenth century, definitions and embodiments of queerness and a queer-specific temporality are constantly revised in light of the temporal shift between two paradigmatic social constructions of time-the historical worldview and “our broad present”. First, we summarize how homosexuality goes from an ahistorical aberration at the end of the 19th century to the emergence of the historical homos at the beginning of the gay liberation movement in the 1970s. Second, we try to demonstrate how the appearance of identity temporalities as an aftereffect of identity politics in the 1970s unveils some of the fractures in the temporal experience anchored in the historical worldview. Lastly, we discuss how the latent “broad present” that had already shown some of its aspects in the aftermath of the gay liberation movement and civil rights era in the United States became more evident in the 1980s when the AIDS epidemic becomes increasingly intertwined with a concern with the health of the planet. Without dismissing the pessimist tone that has permeated the academic and intellectual discussions about the future of the planet and the catastrophic threats to human and nonhuman entities living in the Anthropocene, this article concludes by suggesting that the queer community and its activism, particularly in response to the AIDS epidemic, could teach us some lessons about how to live “with the trouble” in our present.
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